SM 2018


SM är i år inte en tävling utan tre.
Svenska Bilsportsförbundet RB vill testa en ny typ där SM är en serie av tre deltävlingar.
Den första i Tomelilla, den andra i Visby och det sista i Skarpnäck.
Tävlingen är av klassisk typ med träningar, kval, underfinalen och slutligen en final på 45 minuter.
Det finns också en juniorfinal för alla som inte fyllt 15 och en 35+ final för alla som… blivit lite äldre.

Så var det äntligen dags. Efter månader av förberedelser så kliver SM upp på scenen och drar av ett riktigt nummer.
Skulle folk komma? Hade allt förberetts? Kommer förarna att gilla anläggningen? Skulle banan hålla för 2 långa dagar?
Det visar sig att allt klaffade perfekt och banan höll extremt bra för dom 7200 varv som kördes under dessa två dagar.
Alla förberedelser föll på plats på fredagen innan tävlingen när alla tävlande hade kommit på plats.
Depån var full av aktivitet redan denna dag och klubben fixade det sista med ljud och tidtagning.
Tävlingsdagen anländer och redan klockan 07:30 är det 25 grader varmt i skuggan.
Det kommer bli en varm dag med solen som enda avbrott mot den blå himlen. Gotland är känt för flest soltimmar i landet men detta är ändå nytt rekord, även här.
Tält och mekplatser har byggts för att skydda mot solen, regn har det aldrig varit tal om.

Lördagen börjar med 2 x 10 minuter träning för alla förare som vill.
Därefter sätter kvalen igång. 5 kval per förare och efter många timmar så står det klart att Hampus Berg från Tomelilla MK blir TQ

Efter 5 grupper som kört vardera 2 x 10 minuter träning och sedan 5 x 5 minuter kval så avslutas lördagen med Juniorfinal och 35+ final.
Juniorfinalen har 9 finalister och vinns efter jämna 20 minuter av Hampus Berg före Pontus Larsson och Elias Johansson.

35+ finalen är som sagt en final för oss som är… lite äldre.
Även här 20 minuter och det var inte lika jämnt mellan dom 12 förarna men Micke Svensson knep första platsen framför Fredrick Cederberg med ett varv.
Ytterligare ett varv senare tar Dan Carlsson tredjeplatsen. Två lokala förare, Urban Hellenberg och Benny Karlsson, placerar sig på 6:e samt 9:e plats.

Söndagen ägnas helt åt underfinaler och finalen.
Det börjar med 1/8 finaler där där 4 förare från varje final A och B går vidare till nästa final (1/4)
Så här gäller det att placera sig 4 eller bättre annars är det tyvärr slutkört.
Likadant i 1/4 finalerna där 4 från varje går vidare till semifinaler.
Solen skiner ännu mer hänsynslöst idag och många är tagna efter gårdagen som slutade ca 18:30
Publiken tar dock ingen hänsyn till solen utan besöker tävlingen i stort antal under båda dagarna.
Efter semifinalerna är körda är nu 11 av 12 förare klara till final, det saknas dock en förare.
I den sk LCQ-finalen kör 12 utslagna förare om en enda och sista plats i finalen. Last Chance Qualification.
Den som lyckas bäst är Victor Gunnarsson som tar den efterlängtade 12e startpositionen i huvudfinalen.

Således är det nu dags för det som alla kommit hit för. Finalen.
I 45 minuter skall förarna stå i förartornet och jaga tusendelar för att nå den efterlängtade första placeringen.
Den som kvalat bäst får nummer 1 och får gå först upp i tornet och välja en av dom 12 platserna att stå på.
Detta kan vara väldigt avgörande för hur det går. Sedan går kvalande förare 2 upp osv.
Flaggan dras och starten går. Nu är det tjutande motorer och skrikande mekaniker i 45 minuter och när dammet lagt sig är det klart.
Hampus Berg från Tomelilla MK som vann första deltävlingen i just Tomelilla har även i Visby tagit första platsen och vinner alltså inte bara i Visby utan är nu klar SM-vinnare 2018.
Stort grattis till den unga föraren som kommer ner från förartornet och möter sin pappa med en leende över hela ansiktet.
På en hedrande andra plats kommer Pontus Larsson från SMK Trollhättan och på tredje plats Jessica Pålsson från Furulunds RCK

Övriga länkar:
Inbjudan
Bilder
YouTube
Alla resultat